Mehr Frauen in die IT – Wie bekommen wir das hin?
Workshop der GI-Fachgruppe „Frauen und Informatik“ Informatik 2022, Universität Hamburg Mo, 26. September 2022, 9-17 Uhr
Beschreibung
Diverse Teams gelten als erfolgreicher. Trotzdem ist die Vielfalt in Unternehmen und Organisationen nicht gegeben. Im Gegenteil gibt es gleichbleibend niedrige oder sogar sinkende Studienanfangszahlen von Frauen. Oft gibt es Entwicklungsteams, in denen keine oder nur eine Frau ist. Zudem sind wenige Frauen in Führungspositionen. Die Fachgruppe Frauen und Informatik möchte in diesem Workshop verschiedene Aspekte betrachten und konkrete Handlungsmöglichkeiten vorstellen und weiterentwickeln. Welche Voraussetzungen können Unternehmen und Organisationen schaffen und welche Maßnahmen können sie ergreifen, um den Anteil von Frauen in informatischen Berufen zu erhöhen? Was wissen wir über die Wirksamkeit von Maßnahmen? Was können Führungskräfte, Mitarbeitende und Gleichstellungsbeauftragte ändern?
Sie haben Ideen oder Beispiele für Maßnahmen zur Erhöhung des Anteils von Frauen in informatischen Berufen - sowohl positive als auch negative – dann bringen Sie diese in den Workshop mit ein. Neben einer aktiven Teilnahme an den Diskussionen des Workshops besteht zudem die Möglichkeit, Ihre Erfahrungen und Sichtweise in Form eines Posters zu präsentieren.
Beiträge können als 2-4 seitige Short-Paper im GI LNI Format in deutscher oder englischer Sprache eingereicht werden. Die eingereichten Beiträge werden nach folgenden Kriterien bewertet und ausgewählt: Klarheit der Präsentation, Relevanz für die Workshopausrichtung, sowie ihr Potential die Diskussion anzuregen. Ausgewählte Beiträge werden im Rahmen des Workshops entweder als Poster oder im Rahmen eines Impulsvortrages vorgestellt. Die zugehörigen Short-Paper werden in den Proceedings der INFORMATIK 2022 publiziert. Die Poster (DIN A1) sind von den Autorinnen/Autoren selbst zu produzieren und zum Workshop mitzubringen.
Für die Teilnahme am Workshop ist eine Anmeldung zur INFORMATIK 2022 (die Gebühren richten sich nach Anzahl der Tage) erforderlich. Von mindestens einer Autorin/einem Autor wird erwartet, sich für die Tagung zu registrieren.
Organisation und Kontakt
Fragen und Anmerkungen bitte an: informatik22@frauen-informatik.de
Dr. Selcan Ipek-Ugay | |
Sabine Kruspig | |
Prof. Dr. Karin Vosseberg | |
Edna Kropp | |
Claire Zschiesche
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Programmkomitee
Dr. Selcan Ipek-Ugay | |
Sabine Kruspig | |
Prof. Dr. Karin Vosseberg | |
Edna Kropp | |
Claire Zschiesche
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Christine Hennig | |
Dr. Ursula Köhler | |
Prof. Dr. Kerstin Schneider
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Programm
9:00-9:45 | Begrüßung und Kennenlernen |
9:45-10:30 | Keynote Moderation: Karin Vosseberg (HS Bremerhaven) Juliane Siegeris (HTW Berlin): Frauenstudiengänge in der IT - Wirkung und Rolle im fachpolitischen Diskurs |
10:30 | Pause |
11:00-12:30 | Für Studium und Beruf entscheiden Moderation: Claire Zschiesche (SAP SE) Impulse Janki Dodiya, Cornelia Heinisch, Claudia Hess, Sibylle Kunz, Sandra Rebholz, Inga Schlömer, Adrienne Steffen, Silke Vaas (IU International Hochschule): Yes she can! How to encourage girls to choose a career path in computer science Nadine Dittert (Uni Potsdam), Ira Diethelm (Uni Oldenburg): Alex wird Informatikerin - Eine Geschichte von Studierenden für Jugendliche zur Berufsinformation Diskussionsrunde - Wie lassen sich Frauen für den IT-Bereich motivieren? |
12:30 | Mittagspause |
14:00-15:30 | Im Studium und Beruf bleiben Moderation: Selcan Ipek-Ugay (HTW Berlin und Charité Berlin) Impulse Carolin Neumann, Clarissa Sabrina Arlinghaus (Junge Gesellschaft für Informatik): STEM GIrls - Eine Workshopreihe zur Förderung von Frauen und nicht-binären Personen in STEM-Berufen Nicola Marsden (Uni Heilbronn), Karen Holzblatt (InContext Design): Making Remote Work for Women in Tech Diskussionsrunde - Wie können Frauen im IT-Bereich gestärkt werden? |
15:30 | Pause |
16:00-17:00 | Unser Vorschlag für die Zukunft Moderation: Karin Vosseberg (HS Bremerhaven) Diskussionsrunde: Was nehmen wir mit und was sind unsere weiteren Maßnahmen? |
Ab 19 Uhr Möglichkeit zum gemeinsamen Abendessen. Wer daran teilnehmen möchte, kann sich beim Organisationsteam melden.
Plakatausstellung
Mareike Lisker, Verena Irrgang (TU Berlin): Why we need fewer men in computer science
Karin Vosseberg (HS Bremerhaven): Open:MINT - Vernetzung über Generationen
Claudia Hess, Sibylle Kunz (IU International University): Women in AI and Data Science - What can each one of us do to inspire and to encourage women to work in this field?
Markus Klunk, Miriam Boos, Henning Köhler, Alexander Nouak (Fraunhofer - Verbund IUK-Technologie): Wie sage ich es meinen Chef?
Sabine Kruspig (GI Kontakt CEPIS): Europa braucht mehr Frauen in IKT – DiversIT Charter CEPIS
Edna Kropp (LivePerson): Expanding Opportunities for Women in Tech to Succeed
Bericht
Women in AI and Data Science – What can each one of us do to inspire and to encourage women to work in this field?
Claudia Hess and Sibylle Kunz
IU Internationale Hochschule, IT & Technik, Juri-Gagarin-Ring 152, 99084 Erfurt,
claudia.hess@iu.org, https://orcid.org/0000-0001-9373-4019
sibylle.kunz@iu.org, orcid.org/0000-0001-9424-8696
A World Economic Forum report (2020) states that currently only every fourth professional in data science and artificial intelligence (AI) is a woman. This under-representation has severe effects on the digital solutions that are developed and therefore on our lives. On the one hand, investments are flowing into solutions that men are regarding as important – the needs of women might be neglected. On the other hand, gender bias will more likely occur. Therefore, we have to stress the importance of diversity within AI and data science project teams during the whole lifecycle of AI system development (Manyika et al. 2019). “In order to build an effective AI system […] an AI team should be as diverse as the populations that its AI will impact.” (Deloitte 2021, p.9)
In addition to efforts taken by universities, corporations, and governments to attract more women to the fields of AI and data science, we want to start a discussion by focusing on the “small and daily things” that each of us can contribute, independent of our current position, to make a difference.
No nerds needed: It’s more than technology
Communicate the tasks within an AI and data science project and the expertise required
Create spaces in which women can explore AI and data science in a creative way
Step up on stage – Be a role model yourself
Update your social media profile with your skills and experiences
Be present in the public, e.g., participate in online AI and data science platforms
Recommend other women and be a mentor to other women
Namedropping - Make women visible:
Present women working in or doing research in AI and data science in lectures and presentations and give precise examples of their impact and experience
Name companies funded or managed by women and mention these women
Bibliography
Deloitte AI Institute (2021). Women in AI. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/deloitte-analytics/us-consulting-women-in-ai.pdf
Manyika, J.; Silberg, J.; Presten, B. (2019). What Do We Do About the Biases in AI?, Harvard Business Review, October 25, 2019. https://hbr.org/2019/10/what-do-we-do-about-the-biases-in-ai
World Economic Forum (2020). Global Gender Gap Report 2020. https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2020.pdf
52nd Annual Conference of the German Informatics Society (GI)
26. until 30.09.2022 in Hamburg
The role of women in IT was a topic of several events during the conference. A workshop organized by members of the special interest group of the GI “Women in Informatics” with the title “More women in IT – How do we get there?” took place on 26. September 2022, a session on “More women in informatics!” on 28. September 2022.
Two major topics were highlighted during the workshop – how to encourage women and girls to choose a career path in computing and how to retain them in computing once they have selected that profession.
Lack of information about what exactly is computing might be one reason why it is not chosen for an occupational or academic education. Training for teachers, more information for parents and better information on computing was discussed. Controversial views exist for special study programs for women. Nevertheless, they can be very successful as was reported by Juliane Siegeris (HTW Berlin). Further speakers reported on initiatives to make girls and women aware of professional opportunities in computing. Several posters, among them one poster on the CEPIS DiversIT charter provided further information on existing activities.
Remote work was extended massively during the Corona Pandemic. Nicola Marsden (Uni Heilbronn) pointed out the pro’s and con’s of telework for women in tech. On the one side, more flexibility exists but on the other side, less access to informal knowledge, decrease of social contact might be the result. Nicola Marsden informed about the recent publication of the book “Retaining Women in Tech -Shifting the Paradigm” co-authored by her.
Several proposals as to how to strengthen the situation of women were made during final group work. Most important topics were issues like fair payment, flexible working time, networking, improved working atmosphere and meeting culture, and continued training (lifelong learning).
During the session, “More women in informatics” Prof. Barbara Schwarze (Kompetenzzentrum Technik-Diversity-Chancengleichheit) elaborated in her keynote on how to close the gender gap with the aim to increase the percentage of women in IT in the future. She informed on the project #FrauWirktDigital initiated by #SheTransformsIT. The general aim is an increased participation of women in all phases of digitization. Christine Regitz, President of the German Informatics Society| SAP SE underlined the importance to improve several initiatives over the whole educational path from school to business life. Prof. Wolfram Wingeroth (University Oldenburg) reported on handsfree coding.
Daniela Kluckert (Federal Ministry for Digital and Transport) and Bernd Holthaus (Intel) extended the round of speakers at the round table discussion. The participants pointed out existing shortcomings in the implementation of education in informatics at schools and imbalances in career options for women. They finally underlined the requirements for equal opportunities for men and women at a time of growing digitization.
https://informatik2022.gi.de/; all documents in Lecture Notes of Informatics (LNI): Proceedings der INFORMATIK 2022 [pdf, 34 GB]; workshop documents pages 129-156
www.kompetenzz.de/aktivitaeten/frauwirktdigital
https://www.shetransformsit.org/en
Karen Holtzblatt, Nicola Marsden, book „Retaining Women in Tech - Shifting the Paradigm“ Springer Cham, 2022
Kreislauf der Diskriminierung
Gesellschaftliche Biases und Diskriminierung in IT-Systemen als wiederkehrender Kreislauf der (Re)Produktion sozialer Ungleichheiten
Nicola Marsden, Kerstin Raudonat, Monika Pröbster
Abstract – In IT-Systemen materialisieren sich gesellschaftliche Gegebenheiten. Soziale Ungleichheiten und Vergeschlechtlichungen finden ihren Eingang über die an der Entwicklung beteiligten Personen und über die in den Designprozessen eingesetzten Methoden – die auf diese Weise entstandenen IT-Systeme wiederum beeinflussen die gesellschaftlichen Verhältnisse. So entsteht ein Kreislauf, in dem Biases und Diskriminierung verstärkt werden können. Im vorliegenden Beitrag wird dies mit Hilfe von vier Feldern modelliert: (a) bezogen auf Produkte werden Diskriminierungen in Anwendungen dargelegt, (b) bezogen auf die Welt werden die Wirkweisen von gesellschaftlichen Biases betrachtet, (c) bezogen auf Personen werden individuelle und gruppenbezogene Praktiken in der IT aufgezeigt und (d) bezogen auf den Gestaltung- oder Entwicklungsprozess werden Verzerrungen durch Designmethoden dargestellt. Anhand von Beispielen werden die Felder erläutert und in ihrem Zusammenwirken dargestellt. Abschließend werden Interventionsmöglichkeiten in den verschiedenen Feldern vorgestellt.